درگذشت بانوی فعال صلح در بوسنی

«هاسما فیضیچ» که یکی از اعضای فعال خانواده شهدای بوسنی و از شرکت‌کنندگان معروف در راهپیمایی صلح «مارش میرا» بود، روز، ۲۳ آذرماه در ۷۴سالگی درگذشت.

وی از ۶۲ سالگی و در ۱۲ سال پایانی عمر خود هر ساله در میان شرکت‌کنندگان در راهپیمایی مارش میرا حضور می‌یافت و پیشگام بود.
این بانوی بوسنیایی از خانواده‌های شهدای سربرنیتسا در بوسنی بود و «حسین» همسر ایشان در نسل‌کشی سربرنیتسا به شهادت رسید.
جسد حسین پس از جنگ بوسنی در علمیات تفحص در مناطق نزدیک سربرنیتسا یافت شد و در قبرستان «پوتوچاری» یربرنیتسا به خاک سپرده شد. هاسما فیضیچ گفته بود: تا زمانی که پاهایم همراهی می‌کند هر ساله در راهپیمایی مارش میرا شرکت خواهم کرد.
راهپیمایی مارش میرا هر ساله به مناسبت سالگرد اشغال شهر سربرنیتسا از سوی صرب‌ها و فاجعه نسل‌کشی مسلمانان در ۱۱ جولای ۱۹۹۵ در بوسنی برگزار می‌شود، در این جنایت ضد بشری که در مقابل چشمان خیانتکار جامعه بین‌الملل و اتحادیه اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی روی داد، بیش از ۱۱ هزار غیرنظامی بیگناه در کمتر از ۵ روز به طرز فجیعی به شهادت رسیدند.
در مارش میرا چندین هزار نفر از بوسنی، ایران، کشورهای اسلامی و اروپایی به منظور بزرگداشت قربانیان سربرنیتسا به مدت سه روز پیاده‌روی و در مسیر صعب العبور ۱۰۰ کیلومتری طی مسیر می‌کنند.
در روز چهارم در گلزار شهدای پوتوچاری سربرنیتسا مراسم شهدای تازه تفحص‌شده برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در مارش میرا در آن حضور می‌یابند.

۲۴ آذر ۱۴۰۰

کد خبر 10070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =